dijous, 5 de febrer del 2009

La revolució blue

El distintiu del segle XX.


Levi Strauss empresari jueu, fundador de Levi Strauss & Co, un dels majors fabricants de peces de vestir en el món. Va néixer el 26 de febrer de 1829 a Baviera, Alemanya. El 1847 emigra a Nova York juntament amb dues germanes i la seva mare, on són rebuts per familiars.
Viatja a San Francisco el 1853 per obrir una petita botiga de merceria, que creix fins a convertir-se en un pròsper negoci.














El 1872, Jacob Davis, un sastre lituà que li comprava regularment peces a Levi li va comunicar a aquest l'inconvenient que presentaven els seus pantalons: les butxaques es descosían fàcilment amb el dur treball de la mina. Tots dos van trobar una possible solució: reforçar les cantonades de les butxaques amb ribets. Li suggereix que junts sol liciten la patent del procés i el 20 de maig de 1873 arriba a la concessió d'aquesta i de la marca registrada de EUA Així oficialment naixia el primer pantalons ribetejat de Levi 's. S'inicia així la producció de la peça de vestir més fabricada de tots els temps: el jean o texans.
Mor als 73 anys, el 26 de setembre de 1902.




Els seus nebots hereten el negoci, que roman en actiu fins als nostres dies. Al llarg de 2008, Levi Strauss va tancar la seva última fàbrica als EUA per traslladar tota la seva producció a països del tercer món, on la mà d'obra és més barata.



El clàssic jean 501 de Levi's deu el seu nom al número de lot de fabricació que se li va assignar al moment de la seva fabricació. El nom jean ve d'una tela molt popular a Gènova, (semblat a la paraula jeans) Itàlia, semblant al texà però que no va arribar a assolir la seva popularitat. El nom de la tela Denim es diu prové d'un material que en francès es deia "sourge de Nimes", i que més tard es va transformar en el seu apòcope "De Nimes", despres de per fi poder patentar el texà, el seu preu era de 0,22 $.



En la dècada dels 50 els jeans es van convertir en la peça de vestir dels "nois dolents de Hollywood", representats per Marlon Brando i James Dean. Els jeans pre-rentatge creà Jack Spence per l'empresa Lee.



El blue jean és l'única peça de vestir que ha unit a sis generacions En els anys 50, Marlon Brando i James Dean reivindiquen l'esperit d'una generació que està naixent ia través del jean guien els rebels amb causa.




Al final dels anys 60, el moviment hippie que va representar la gran revolució juvenil, va permetre mirar el món amb uns altres ulls: botes acampanades i inspiracions ètniques parlaven d'una visió del món més ecològica i romàntica. A finals dels anys 70 i inicis dels 80, sobretot per la necessitat de comoditat i de facilitar el moviment en el ball i l'esport, les botes s'ajusten i es cenyeixen les cames. També per als més contestataris, punks i rockers, les botes s'ajusten, i la música New Wave imposa estètiques més avantguardistes. Apareixen els Baggio, amplis en el maluc. L'última gran revolució es va donar a la dècada del 80 amb l'aparició del break dance i el hip hop. En els anys 90 es massificar gràcies a fenòmens esportius com els patins i les patinets, i augmenten les dimensions de la peça, es agegantats les proporcions.


Procés


És una tela de cotó de trama blanca i blava, tenyida de blau indi. Per fer-ho, després que les màquines filadores converteixen el cotó en fils, alguns dels quals són tenyits amb una coloració blavosa i s'usen en el teler creuats amb altres blancs. Se li apliquen diferents tractaments fins a obtenir el texà en un procés que dura 20 dies.


Fabricants
Encara que la marca de pantalons texans per excel lència és Levi's, altres fabricants clàssics de jeans han estat Lee i Wrangler. En l'actualitat hi ha moltíssimes marques especialitzades en jeans i fins i tot les marques més exclusives fan jeans cars.

Cultura


En els Estats Units en la dècada dels 50, els joves i adolescents van començar a posar-jeans com a forma subtil de protesta contra el conformisme. El fet es va considerar una provocació, per exemple en alguns cinemes no es permetia entrar al que portés jeans. En la dècada dels 60 els jeans guanyar una gran acceptació; per a la dècada de 1970 els jeans es van popularitzar fins al punt que va començar a utilitzar en peces d'alta costura. Això va ser possible gràcies a la utilització d'enzims com a catalitzadors el el procés de fabricació, cosa que li ha donat una flexibilitat que no té el teixit original i que permet el seu ús en tot tipus de vestits i

accessoris, fins i tot bikinis.
Les modes han anat imposant diversos talls de pantalons, amb la cintura més o menys alta, amb les cames ajustades, rectes o acampanades (o de pota d'elefant). Altres tendències han afectat el grau de decoloració dels pantalons i fins i tot a la seva integritat: els pantalons trencats o gastats han estat de moda.
El Jean ha sobreviscut als canvis de clima, de context social, de creences culturals, i s'ha convertit en un dels pocs testimonis de la història que existeixen avui dia.

Curiositat legal


El 10 de febrer de 1999 la Cort Suprema d'Apel lació Italiana a Roma absoldre a un reu de violació, argumentant que els pantalons texans no es poden treure sense consentiment del que els porta.
El 28 de novembre de 2001, la Cort Suprema de Cassació va revocar la sentència anterior, condemnant al reu i establint que portar texans no exclou una violació.
Enllaç:

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada